אחת מחוויות הילדות המשמעותית שלי היא ללכת עם ההורים לוויצמן, להתלוות אליהם לסידורים ולפעמים גם לקנות פיצה או גלידה.
אני מאמינה בחשיבות של רחוב ראשי חזק לתושבים, לבעלי העסקים ובעצם לכולנו. אבל רחוב ויצמן הולך להיפגע בצורה משמעותית וכוחו כציר מרכזי בעיר עלול להיעלם. אבל עדיין לא הכול אבוד ועם נחישות וחזון, עוד אפשר לעצור את הפגיעה. בשנת 2019 התחילו ליישם בוויצמן תכנית לשינוי הנתיב השמאלי ברחוב לנתיב תחבורה ציבורית בלבד (נת"צ).
נת"צ שמאלי משנה את פני הרחוב בצורה משמעותית, כיוון שהוא מעביר את תחנות האוטובוס למרכז הרחוב, שינוי שקשה מאוד להסב אותו חזרה. השינוי מתבצע על חשבון המדרכות הרחבות, כולל כריתת מאות עצים ונטיעת עצים צעירים ומכניס כסף לעיר לטובת מדרכות וריהוט רחוב חדש.
מאז 2019 הצליחו לעבוד על שטח של כמה מאות מטרים בלבד, גם הוא עדיין מכיל שיבושים רבים, ועדיין לא הגיעו לחלק המרכזי של ויצמן. אין ספק שעבודות מהסוג הזה פוגעות בזמן ביצוען באיכות החיים של כולנו. אבל הן אמורות להבטיח לנו עתיד יותר טוב. במקרה של "מהיר לעיר", לצערנו, החסרונות עולים בהרבה על היתרונות.
כולנו בעד תחבורה ציבורית מהירה יותר, אבל הפרויקט הזה הוא לא הפרויקט הנכון.
נת"צ שמאלי משנה את פני הרחוב בצורה שפוגעת בו:
– המדרכות יוצרו, כך שיהיה נוח פחות ללכת ברחוב
– עצים בוגרים יכרתו. יהיה פחות צל ויהיה נעים פחות ללכת ברחוב
– תחנות האוטובוס יהיו במרכז הכביש, באופן המסכן את הולכי הרגל משמעותית.
– אין אפשרות להסב את הנת"צ לתחבורה פרטית בחלק העמוס פחות של היום בגלל שינוי מפלסי של הרחוב. התכנון מפקיע את הרחוב מתושבי העיר ונותן למדינה בעלות עליו.
מה אנחנו יכולים לעשות?
ראש העיריה, שחתום על הבאת הפרויקט, יכול גם לשנות אותו. כן, אפילו עכשיו.
שינוי של מיקום הנת"צ לצד ימין של הרחוב, מצמצם את בעיות הבטיחות, את העלויות הכספיות ואת הפגיעה במדרכות ובעצים. החסרונות של עצירת התוכנית הן בתחבורה ציבורית מהירה פחות ממה שהיא תהיה תיאורטית בצד שמאל.
ויצמן, בחלקו המזרחי, כבר הפסיד. השאלה היא אם אנחנו, תושבי כפר סבא, נפסיד את ויצמן כולו.