שעות אחר הצהריים בקרית ספיר הן שעות עמוסות בהורים וילדים הפוקדים את המתחם מדי יום ונהנים משירותי הספרייה והקונסרבטוריון הפועלים במקום. מסיור במקום והכרות מוקדמת ובזכות פניות רבות של תושבים בנושא – ניכר חוסר שביעות רצון בנוגע לשירות הניתן במזנון שהוקם לטובת התושבים. מבדיקה ראשונית, המכרז להפעלת המקום מסתיים ונדרש מכרז חדש. בעיניי מדובר בפוטנציאל מצוין לשדרג את השירות הניתן באופן שיהיה הולם למקום. לבקשת התושבים ערכתי סקר עליו ענו כמאה ועשרים תושבים אשר טרחו לא רק במענה אלא הוסיפו המלצות ורעיונות משלהם ועל כך תודתי. מטרתי במסמך זה להציג את ההמלצות לשדרוג המזנון, על מנת שהזכיין שיבחר במכרז הבא יענה על צורכיהם בצורה הטובה ביותר.
עיקרי הדברים
סקר התושבים מצביע על שתי בעיות מרכזיות: היצע מוצרים מצומצם שמתבסס בצורה גבוהה מדי על דברי מתיקה ורמה נמוכה של תשתיות (חזות לא אסתטית, דוכן ממכר משולחן, העדר פינות ישיבה ועוד).
יש לפעול לגיוון המזון הנמכר בעמדה, בדגש על הוספת אפשרויות בריאות (כדוגמת כריכים קטנים, סלטים, פירות…) ועל חלופות לאלרגיים. יש לפעול לתשתיות הולמות במתחם המזון, מעין בית קבע לעמדת המכירה.
כיוון שמדובר בזכיינות עירונית בעיניי יש לבחון את האפשרות בהתניית המכרז ברף עליון של מחירים עבור הצרכנים.
המלצות מפורטות – מזון
- אפשרויות בריאות – כפי שציינתי זו הבעיה המרכזית שעולה מהסקר. יש להוסיף אפשרויות בריאות יותר כמו פירות חתוכים, סמוצ'ים, ארטיק פרי, יוגורט, גרנולה, כריכים קטנים, סלטים, חטיפי בריאות, ועוד…
- גיוון – תושבים רבים ביקשו לארוחות מסוגים שונים, החל מקפה איכותי להורים, כריכים, טוסטים וסלטים (בהרכבה עצמית או מוכנים מראש), עוגיות ביתיות, שוקולד בגודל קטן, מרקים בחורף, ועד לארוחות ערב מוכנות לילדים (לדג' ביצה קשה, ירקות, פרוסת לחם ופרי). כמו כן הועלו בקשות לאפשרויות טבעוניות.
- משקאות – התושבים לגוון במשקאות החמים, לוודא שקיים קפה איכותי, להוסיף תה ולדאוג לכך שיהיה לכל הפחות חלב סויה בנוסף לחלב הרגיל. ניתן להוסיף מכונת סחיטת תפוזים כפי שקיימת בפיצוציות שונות לעיתים, המכונה קלה מאוד לתפעול והקושי היחידי הוא בניקיונה פעם אחת בסוף היום.
- אלרגנים – מעבר למגוון בסוגי האוכל נראה שחסרות חלופות לתושבים וילדיהם הטבעוניים או כאלה הרגישים לגלוטן, ללקטוז או לבוטנים. במזנון עירוני על המועצה לדאוג לכך שכל התושבים השונים מקבלים מענה ובאפשרותנו להתערב בהיצע מסוג כזה, כל שצריך לשם כך הוא זכיין מודע
המלצות מפורטות – אחר
- סידור ישיבה שונה – תלונה חוזרת הייתה בנוגע לכך שחזות המזנון אינה מזמינה, השולחנות והכיסאות המתקפלים אינם נוחים ויש סוגים שונים של רהיטים שניתן להציב כדי להפוך את הישיבה לפני, אחרי או בין החוגים לנעימה יותר. יש לבחון השמשה של המתחם החיצוני הצמוד למזנון, יתכן והוא יהיה אטרקטיבי מאוד.
- הרחבת ימי ושעות הפעילות – התושבים התאכזבו מכך שהמזנון פועל בשעות חוגי הילדים בעוד שהקונסרבטוריון ממשיך לפעול עד שעות מאוחרות יותר עבור חוגי המבוגרים, אירועי תרבות וכו'
- המזנון כפעילות ציבורית – כיוון שמדובר בהפעלה עירונית תושבים העלו הצעות שיתוף שונות כמו תשלום בעבור מחזור, שילוב הילדים בפינוי וההגשה ואף שילוב בעלי מוגבלויות כעובדים.
- מיחזור – הועלו בקשות בנוגע לאפשרות לשימוש בכלים רב-פעמיים או לפחות בכלים האישיים של התושבים כמו לדוגמה בהזמנת קפה מזיגתו לכוס/בקבוק אישיים. היו אף מספר תלונות שנגעו לאיסור על שימוש בכלים האישיים בעת ישיבה בשולחנות המזנון.
הדר לביא
חברת מועצת העיר
ראש סיעת "כפר סבא מתקדמת"